-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50047 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

قرآن ازدواج مجدد را به رعايت عدالت مشروط كرده است و مردان هرگزنمي توانند عدالت را رعايت كنند، بااين وجود آيا مي توانند بازهم ازدواج كنند؟
منظور از عدالتي كه در آيه 3 سوره نساء آمده كه مي فرمايد {A{/Bفَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً{w19-23w}{I4:3I}/}A} عدالت در حريم قلب و عواطف انساني نيست زيرا بدون شك، عدالت در محبت هاي قلبي خارج از قدرت انسان است، آيا چه كسي مي تواند محبت خود را كه عواملش در بيرون وجود اوست از هر نظر تحت كنترل درآورد؟ به همين دليل رعايت اين نوع عدالت را خداوند واجب نشمرده و لذا در آيه 129 سوره نساء مي فرمايد: {A{/Bوَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ اَلنِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ {w1-10w}{I4:129I}/}A}؛ {Mشما هر قدر كوشش كنيد نمي توانيد در ميان همسران خود (از نظر تمايلات قلبي) عدالت و مساوات برقرار سازيدM}» بنابراين محبت هاي دروني مادامي كه موجب ترجيح بعضي از همسران بر بعض ديگر از جنبه هاي عملي نشود ممنوع نيست و آنچه مرد موظف به آن مي باشد، رعايت عدالت در جنبه هاي عملي و خارجي است؛ مثلاً اگر دو شبانه روز را پيش يكي از آنها بسر برد دو شب را نيز به ديگري اختصاص بدهد. بنابراين آن نتيجه اي را كه شما از آيه مي خواهيد بگيريد (كما اين كه بعضي ديگر هم ذكر كرده اند) يعني ممنوعيت تعدد همسران براي مرد از نظر اسلام صحيح نيست و آيه شريفه چنين مفهومي ندارد و شاهد محكم براي اين مدعا عمل شخص رسولخدا(ص) وائمه(ع) و علماء و خيلي از بزرگان است كه هم در گذشته و هم در حال حاضر داراي همسران متعدد بوده و هستند و مشاهده شده و مي شود كه عدالت را در آن جهتي كه منظور اسلام بوده، به خوبي رعايت كرده و مي كنند و همسران آنها هم شكايتي نداشته و ندارند و همه آنها اين آيات را ديده و مسلماً بهتر از ما به معاني آن آگاه بوده اند. شاهد ديگر، ذيل آيه 129 سوره نساء است كه مي فرمايد: {A{/Bفَلا تَمِيلُوا كُلَّ اَلْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ{w11-16w}{I4:129I}/}A} اكنون كه نمي توانيد مساوات كامل در محبت ميان همسران خود را رعايت كنيد لااقل تمام تمايل قلبي خود را متوجه يك نفر از آنان نسازيد به طوري كه ديگري مانند زن بي شوهر و به صورت بلاتكليف درآيد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: تفسير نمونه، ذيل آيات محل بحث و همچنين كتاب نظام حقوق زن در اسلام، شهيدمطهري.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.